-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:31528 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:20

مرگ چند نوع است؟ چه نوع مرگي بهتر است؟

انسان به انواع مختلفي ممكن است از دنيا برود، در اين جا به چند نمونه از آن اشاره ميكنيم:

1. مرگ طبيعي، كه شخص عمر طبيعي خود را به پايان رسانده باشد و به طور طبيعي بميرد.

2و3. مرگ نابهنگام و مرگ ناگهاني; امام باقر7ميفرمايد:كسي كه زير چهل سالگي بميرد، نابهنگام (و به عمر غير طبيعي) مرده است، و كسي كه كمتر از چهارده روز (بيماري بكشد و) بميرد، مرگش ناگهاني است.( ر.ك:ميزانالحكمه، محمدي ريشهري، ترجمة حميد رضا شيخي، ج 12، ص، نشر دارالحديث. ) رسول خدا9 ميفرمايد: مرگ ناگهاني براي مؤمن ماية تخفيف است و براي كافر نشانة خشم است.( الكافي،كليني، ج 3، ص 112، دارالكتب الاسلاميه، تهران. )

4. خودكشي، كه بدترين انواع مرگهاست; قرآن كريم ميفرمايد: خودكشي نكنيد! خداوند نسبت به شما مهربان است. و هر كس اين عمل را از روي تجاوز و ستم انجام دهد، بزودي او را در آتش وارد خواهيم ساخت(نسأ،29 و30)، امامصادقميفرمايد: هركه عمداً خودكشي كند، در آتش دوزخ جاودانه است. امام باقر7ميفرمايد: مؤمن به هر بلايي گرفتار ميشود و با هر مرگي ميميرد، امّا خودكشي نميكند.( ميزانالحكمه، همان، ج، ص. )

5.مرگ سرخ و شهادت، اين نوع مرگ بهترين نوع مرگهاست. قرآن كريم ميفرمايد:هرگز گمان مبر كساني كه در راه خدا كشته شدند، مردگانند! بلكه آنان زندهاند، و نزد پروردگارشان روزي داده ميشوند. آنها به خاطر نعمتهاي فراواني كه خداوند از فضل خود به ايشان بخشيده است، خوشحالند (آلعمران،169 و 170). پيامبر اكرمميفرمايد: انسان هر نيكي كه انجام دهد بالاتر از آن، نيكي وجود دارد، تا اين كه در راه خدا كشته شود، كه بالاتر از آن نيكي وجود ندارد.( الكافي، همان، ج 5، ص 53. ) البته شهادت اختصاص به ميدان جنگ و جهاد ندارد، بلكه حضرت عليميفرمايد: هر كه در بستر خود بميرد، در حالي كه به حق پروردگار خود و حق رسول او و اهلبيت رسولش معرفت داشته باشد، شهيد مرده است.( الميزانالحكمه، همان، ج 6، ص 2885; غررالحكم،تميرآمدي،ص 115،انتشارات دفتر تبليغات اسلامي. )

مرگ به اعتبار جان دادن نيز چند نوع است:

1. خوباني كه راحت ميميرند; امام صادقميفرمايد: مؤمن خارج شدن روح از بدنش را حس نميكند، و اين سخن خداي متعال است كه ميفرمايد: تو اي روح آرام يافته! به سوي پروردگارت بازگرد در حالي كه هم تو از او خشنودي و هم او از تو خشنود است (فجر،28). سپس فرمود: اين نوع جان دادن براي كسي است كه ورع (پارسايي) داشته باشد و با برادرانش، همدردي و به آنها رسيدگي كند( بحارالانوار،همان، ج 6،ص 186. )

2. خوباني كه سخت جان ميدهند; افراد نيكي كه هنوز همة گناهان آنان مورد عفو و بخشش واقع نشده باشد سخت جان ميدهند تا از آلودگيهايي كه انجام دادهاند پاك شوند. پيامبراكرمميفرمايد:الموت كفارة لذنوب المؤمنين;( بحار، همان، ج، ص 151. ) مرگ و سختيهاي آن سبب جبران گناهان مؤمنين است تا پس از آن كيفر ديگري نداشته باشند.

3. افراد بدي كه راحت جان ميدهند. گاهي افراد كافر و بدكار به خاطر برخي كارهاي خوبي كه انجام دادهاند، راحت جان ميدهند، تا پس از ورود به عالم آخرت حقّي نداشته باشند. امام كاظمميفرمايد: راحت مردن كافر به خاطر تسويه حسابي است كه خداوند نسبت به كارهاي نيك آنان انجام ميدهد، و اين آفرين لذت يا راحتي و آخرين ثواب حسنه براي آنان است( ر.ك: بحار، همان، ج، ص. )

4. افراد بدي كه به سختي جان ميدهند. شروع عذاب الهي براي بدكاران از سختي جاندادن شروع ميشود.

خداوند متعال درباره لحظه جان دادن و مرگ بدكاران ميفرمايد: همانها كه فرشتگان ]قبض ارواح[ روحشان را ميگيرند در حالي كه به خود ظلم كرده بودند، در اين هنگام آنها تسليم ميشوند ]و ميگويند[ ما كار بدي انجام نميداديم، آري خداوند به آن چه انجام ميداديد عالم است.(نحل،28)

در جايي ديگر دربارة شيوه جان دادن بدكاران ميفرمايد: و اگر ببيني هنگامي كه ]اين[ ظالمان در شدايد مرگ فرو رفتهاند و فرشتگان دست او را گشوده به آنان ميگويند جان خود را خارج سازيد، امروز مجازات خوار كنندهاي در برابر دروغهايي كه به خدا بستيد و در برابر آيات او تكبر ورزيديد، خواهيد ديد(انعام،93)

گنهكاران و بدكاران با انواع دلهرهها و جداييها و خطرها، وحشت زده هستند و به جاي دلداري از سوي فرشتگان با كتك و عذاب شديد و بي احترامي، جان ميدهند(نسأ،97)( ر.ك: معاد، محسن قرائتي، همان، ص 109 ـ 118 / تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 4، ص 82; ج 11، ص 197 و 210; ج 5، ص 347. )

جهت آگاهي بيشتر در مورد انواع مرگها و جان دادنها به كتاب سيري در جهان پس از مرگ حبيب الله طاهري، ص 192 ـ 197، دفتر انتشارات اسلامي، مراجعه فرماييد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.